Den absoluta majoriteten av de spelbolag som är verksamma på den svenska spelmarknaden är fullt kommersiella. Men det finns ett undantag. Det statligt ägda spelbolaget Svenska Spel konkurrerar på den kommersiella svenska spelmarknaden, men med en helt annan ägandestruktur än sina konkurrenter. Det är någonting som Branschföreningen för Onlinespel, som representerar många stora svensklicensierade spelbolag, tycker är orimligt och skadligt. Det framför generalsekreteraren Gustaf Hoffstedt i en debattartikel hos Dagens Nyheter. Sedan den 1 januari 2019 är det en ny spellag som reglerar den svenska spelmarkanden och som sätter upp riktlinjerna för hur de olika aktörerna på densamma får agera. En grundbult i hela systemet är den spellicens som alla operatörer behöver ansöka om för att bli en del av den svenska spelmarknaden. Det är myndigheten Spelinspektionen som beviljar licenserna. Det här systemet har gjort att det har skapats en konkurrenssituation där utländska företag har bjudits in att bli en del av den svenska spelmarknaden, med motkravet att man måste efterleva den svenska spellagen och bevisa att man gör detsamma genom att ansöka om en spellicens, som sedan ska beviljas. När man väl är en del av spelmarknaden i Sverige konkurrerar med övriga operatörer – och statligt ägda Svenska Spel. Kritisk till det rådande förhållandet mellan staten och spelindustrin Trots att branshen för online casinon i Sverige genomgick en omreglering inför 2019 har det statligt ägda spel- och tipsbolaget Svenska Spel fortsatt bedriva sin verksamhet, och en hel del pekar snarare på att Svenska Spel Sport & Casino snarare utvecklat sin verksamhet till att nu vara mer heltäckande. Det är någonting som andra licensinnehavare på spelmarknaden i Sverige inte uppskattar. I en debattartikel i ansedda Dagens Nyheter torgför Branschföreningen för Onlinespel, via sin generalsekreterare Gustaf Hoffstedt, åsikten att den svenska staten borde sälja spelbolaget Svenska Spel Sport & Casino.
- Normalt brukar staten ägna sig åt näringsverksamhet då marknaden själv har misslyckats, framför allt i konkurrenshänseende. Det kan finnas alltför få aktörer på en marknad och de som finns kan ha en alltför dominerande ställning för att konkurrensen ska kunna fungera, argumenterar Gustaf Hoffstedt i debattartikeln.
- Alla som har följt Svenska Spels marknadsföring sedan omregleringen vet emellertid att bolaget är en av Sveriges största annonsörer alla kategorier, alltså inräknat spel men även övriga stora reklamköpare som livsmedelshandlare och biltillverkare. Svenska Spels omfattande annonsering tvingar snarare de privata spelbolagen till större reklamköp än vad som annars hade kunnat vara fallet
Som huvudskribent hos Nät-casino.se sedan start har Hampus Konradsson hunnit utforska en hel del casinon och ämnen relaterade till casinospel på nätet. Innan hans resa som skribent startade har ...continue reading